Wednesday, April 16, 2014

Dosa 1

Bismillahirrahmanirrahim~

Melihat , membaca , memahami dan menilai semua hasil karya kreatif dan tulisan para daie yang tak pernh mengenal erti lelah dan penat untuk menyampaikan kebaikkan walau dengan sebaris kata , membuat diri ini terasa begitu kerdil dan lemah.

"Kasih dan nikmat Allah itu luas"

Terkesan dgn kata sahabiah. Kita punya amanah dan tanggungjawab. Sebagai khalifah. Sumbanglah dan sampaikanlah selagi mampu. Andai diri ini petah berkata sampaikan dengan kata. Andai jemari ligat menaip aksara maka tulislah walau sebaris kata. Sempurnakanlah amanah dan tanggungjawab itu.

" Allah sayang sebab itu Allah duga, ukhti "

Kata ini juga tersemat dalam hati. Setiap kita akan diuji dengan apa yang kita usahakan. Always positive towards Him. Kita diduga untuk menilai tahap mana keikhlasan dan niat kita hanya kerana Dia. Kita diduga supaya kita tidak tergelongsor dan tergelincir dalam sifat riya' dan takbur.

" Bersyukurlah, pelihara dan hargai nikmatnya. Andai Dia mengambil kembali semua nikmat itu. Bagaimana? Rugi kan.. "

Dan kata ini juga. ! Ramai yang terlalu bangga dengan kelebihan diri yang ada. Sehingga kita lupa bahawa apa yang kita ada hatta seminit masa segalanya nikmat dariNya. Katakalah, Alhamdulillah. Bertapa kita mensyukuri nikmat kurniaanNya. Jika sekarang Allah meminjamkan kita dengan nikmat idea untuk penulisan , maka manfaatkan dengan menulis kebaikkan. Allah akan menilai walau sekecil zara usaha itu. InsyaAllah.

Ya Allah, peliharalah diri ini, keluarga kami , sahabat kami serta muslimin dan muslimat dengan kasih dan rahmat dariMu. Amin ya Rabb..


No comments: