Wednesday, April 30, 2014

Asas before akad

" Dapat suami / isteri itu nikmat tapi dapat yang soleh / solehah itu NIKMAT"

Cool statement kan?.. But deeply sight and view kot kalau korang tenung and fikir dengan akal dan fikiran yang waras dan iman yang sihat. Short but indeed.

Sape nk kawen?.. Angkat tgn 🙋.. Fitrah. Cinta itu adalah fitrah manusia. Kita nak disayangi dan opcos kita perlu menyayangi before tu. 😊 . Sayang Allah sebelum kita cuba untuk sayang mahluk ciptaanNya.

Meletakkan keutamaan agama Ad-deen dalam kehidupan adalah satu kemestian atau sebenarnya cara kehidupan sebenar. Sekiranya kita hidup tanpa Ad-deen ibarat kita hidup seperti layang-layang yang tiada tali. Hidup akan terumbang ambing tanpa matlamat dan tujuan.

Sepertimana hidup , begitu juga alam perkahwinan. Asas atau tapak utama dalam perkahwinan adalah ilmu alam perkahwinan . Ini kerana ummah terbentuk dari sebuah keluarga. Keluarga adalah madrasah utama dalam membentuk ummah. Ilmu perkahwinan dalam semua aspek. Zahiriah dan ruhniah.

Persiapkan diri kerana perkahwinan adalah tapak perjuangan. Married like we play a game. Strunggle for the next level or game over. Your choose in your hand.

Semoga niat kita atas lafaz ini adalah Lillahi taala.. Ameen Ya Rabb..

* counting the day. Doakan ana... :)

No comments: